عمل پی آر کی یا اصطلاحا کراتکتومی فوتورفرکتیو ، نوعی جراحی جهت اصلاح عیوب انکساری چشم یا در واقع ؛ نزدیک بینی ، دوربینی و آستیگماتیسم می باشد که از آن می توان به عنوان اولین جراحی لیزری چشم در راستای اصلاح بینایی نیز یاد کرد. اگر قصد دارید جراحی لیزی چشم را انجام دهید اما در ذهنتان سوالاتی مانند مزایا و معایب عمل prk و مراقبت های بعد از عمل لیزر چشم و غیره وجود دارد توصیه می کنیم این مقاله از سایت دکتر آراز محمدزاده بهترین جراح و متخصص چشم تبریز را از دست ندهید و با دقت بخوانید.

 

پی آر کی

PRK در تبریز با دکتر آراز محمدزاده

باید اشاره داشت که اگرچه طول دوران نقاهت این عمل به مراتب طولانی تر از دوران نقاهت عمل لیزیک می باشد ؛ اما شاهد آن هستیم که عمل PRK ، همچنان متداول بوده و در برخی شرایط ، بسته به وضعیت بیمار و صلاحدید پزشک ؛ این روش جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. عمل کراتکتومی فوتورفرکتیو یا اصلاح عیوب انکساری ، نیز همانند دیگر جراحی های لیزری چشم با استفاده از پرتو لیزر باعث تغییر شکل در سطح قرنیه چشم می شود.

عمل جراحی حذف عینک prk در تبریز

در ابتدا بهترین دکتر چشم تبریز یا دیگر شهر های کشور ، اقدام به استریل کردن ناحیه مرکزی قرنیه چشم می کند و سپس به وسیله تاباندن نور لیزر ، شکل سطح قرنیه چشم را اصلاح می کند و پس از انجام اصلاحات مورد نیاز ، قرنیه چشم بیمار را با استفاده از لنز بانداژی می پوشاند ؛ معمولا پس از گذشت چند روز از عمل اصلاح عیوب انکساری پزشک معالج لنز را از چشمان بیمار خارج می کند. عمل پی آر کی در تبریز ، حدودا در طول  15 دقیقه تحت بی حسی موضعی انجام می گیرد. امکان انجام این پروسه ، بر روی هر دو چشم در یک روز وجود دارد. بیماران پس از اتمام عمل جراحی ، باید مدت کوتاهی در کلینیک بمانند ؛ لازم به ذکر است از انجایی که بر روی چشمان مراجعه کننده پانسمان گذاشته می شود آنان بلافلاصله بعد از عمل پي آر کي قادر به رانندگی نخواهند بود.

فرق لیزیک با پی آر کی

طبق فرمایشات بهترین دکتر متخصص چشم تبریز به طور کلی می توان گفت تفاوت لیزیک و عمل حذف عینک در مدت زمان بروز نتایج آن می باشد و تفاوت قابل توجه دیگری ندارند ، در عمل لیزیک ابتدا یک لایه نازک شامل اپتلیوم و استرومای قرنیه را بلنده کرده و سپس لیزر اگزایمر تابانده می شود و سپس لایه بلند شده سرجایش برگردانده میشود ولی در عمل جراحی پی آر کی تبریز فقط اپیتیلیوم برداشته شده و سپس لیزر اگزایمر روی قرنیه تابانده می شود.

 

پی آر کی

آیا پروسه جراحی پی آر کی برای تمامی افراد مناسب است ؟

یکی از مواردی که برای اکثر افراد سوال برانگیز شده است ، این است آیا PRK واقعاً برای تمامی افراد مناسب است یا این یک ادعای نادرست می باشد که به عنوان یک درمان جادویی به کار گرفته می شود ؟ برخی از متخصصان چشم ،  PRK را به عنوان روش برتر و قابل اعتماد برای رفع مشکلات بینایی در نظر میگیرند و در برخی موارد و با توجه به شرایط بیماران این تکنیک درمانی را توصیه کرده و به کار میگیرند. لازم است تا این پروسه درمانی را بررسی کنیم ، تا در یابیم که آیا این روش کاربردی برای تمامی افراد مناسب است یا خیر. در یک سو ، طرفداران PRK می‌گویند که این روش جراحی چشمی نسبت به لیزیک (LASIK)لیزیک برای تمامی افراد مناسب است. آن ‌ها بر این باورند که PRK امکان درمان انواع خطا و انحرافات چشمی را دارد از جمله این اختلالات می توان هایپراپی و آستیگماتیسم و غیره نیز اشاره کرد. اما در سوی دیگر ، مخالفان این دیدگاه را دارند. آن‌ها معتقدند که PRK برای تمامی افراد مناسب نیست. ممکن است برخی از عوامل مثل ضخامت کراتون ، نوروپتی ، کاتاراکت قابل تشخیص یا شرایط دیگر، PRK را برای برخی افراد نامناسب کند. در نهایت تصمیم در مورد انتخاب PRK بستگی به شرایط و نیاز های افراد بستگی دارد. بهتر است قبل از هر تصمیمی ، با یک پزشک چشم ارائه دهنده مشورت کنید. ایشان می‌تواند شرایط خاص شما را بررسی کرده و بهترین روش را برای تسکین مشکلات چشمی شما پیشنهاد دهند.

مراقبت های بعد از عمل پی آر کی چشم

  • شما در همان روز عمل اصلاح عیوب انکساری ، از مرکز جراحی ترخیص خواهید شد ؛ البته به دلیل استفاده از داروی بی حسی تا چند ساعت بعد از عمل ، دید واضحی نخواهید داشت.
  • توجه داشته باشید که تا چند روز پس از عمل به هیچ عنوان نباید به چشم های تان فشار وارد آورید ؛ از این رو انجام برخی امور از قبیل رانندگی ، کار با رایانه ، موبایل ، تبلت ، تماشای تلویزیون ، مطالعه و به طور کلی مواردی که سبب ایجاد فشار بر چشم می شوند تا زمانی که جراح معالج تان توصیه کرده ممنوع خواهد بود.
  • بهترین جراح و دکتر چشم پزشک تبریز جهت ترمیم سریع تر قرنیه ، برای تان قطره های چشمی تجویز خواهند نمود که باید آن ها را مطابق دستور استفاده نمایید.
  • به منظور تسکین درد احتمالی و رعایت نکات مراقبت های بعد از عمل پی آر کی چشم ، داروهای مسکن برای شما تجویز می گردد که باید رأس ساعات مقرر به مصرف برسند. ( چنانچه درد ناشی از عمل ، تشدید شده و با مصرف مسکن التیام نیافته و تا 48 ساعت پس از عمل از بین نرود ، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. )
  • امکان استحمام پس از عمل برای شما وجود خواهد داشت ، اما توجه داشته باشید که باید از وسیله ای مخصوص جهت محافظت از چشم های تان در مقابل مواد شوینده استفاده نمایید.
  • تا مدت زمان تعیین شده از سوی پزشک معالج ، باید از انجام فعالیت های جسمانی شدید و نیز تمرینات ورزشی سنگین بپرهیزید.
  • طی 1 الی 2 هفته پس از عمل جراحی حذف عینک ؛ از دوش گرفتن با آب درجه حرارت بالا ، شنا کردن و رفتن به سونا خودداری نمایید.
  • استفاده از عینک آفتابی در برابر اشعات فرابنفش خورشید را در هیچ شرایطی فراموش نکنید و حداقل تا یکسال پس از عمل پي آر کي ، در هنگام خروج از منزل و نیز انجام برخی فعالیت های خاص از جمله کار با رایانه حتما از عینک های آفتابی مناسبی که با مشورت جراح معالج تان تهیه نموده اید ؛ استفاده نمایید.
  • بهترین دکتر فوق تخصص چشم تبریز به افرادی که عمل پی آر کی را در تبریز یا دیگر شهر های ایران انجام داده اند توصیه می کنند تا یک هفته پس از عمل ، از آرایش کردن و استفاده از هر گونه محصولاتی که وارد چشم می شوند خودداری کنید.

 

پی آر کی

ضعیف شدن چشم بعد از عمل پی آر کی

یکی از سوالاتی که افراد بعد از انجام این عمل جراحی از پزشک خود می پرسند این است که چرا چشمانمان بعد از عمل ضعیف شده اند؟ دکتر آراز محمد زاده بهترین و متبحر ترین جراح و فوق تخصص لیزر و شبکیه چشم در تبریز در رابطه با این سوال می فرمایند ، در چندین روز اول بعد از درمان ، ممکن است شما بینایی بسیار خوبی را توسط چشم عمل شده تجربه کنید ، اما باید بدانید که با گذشت زمان و بهبود یافتن لایه های سطحی قرنیه ، قدرت دید به مرور ضعیف و کم خواهد شد. این مشکل کاملا طبیعی بوده و نباید برای شما نگرانی ایجاد کند. دلیل ضعیف شدن چشم پس از انجام جراحی پی ار کی ناصاف بودن سطح اپیتلیوم تازه ایجاد شده و قرار گرفتن در زیر بانداژ لنزی چشم می باشد. زمانی که بافت تحت درمان تحت اشعه لیزر قرار بگیرد و به خوبی بهبود یابد و همچنین بانداژ های لنزی استفاده شده بر چشم بداشته شوند ، هر بار که شما پلک خود را باز و بسته می کنید ، پلک سطح لایه اپیتلیوم ناصاف را صاف و صیقل می دهد و باعث می شود کیفیت بینایی شما به مرور زمان بهبود یابد. لازم به ذکر است که بازگشت قدرت بینایی و وضوح تصاویر در هر فردی متفاوت است و ممکن است دو یا چند هفته طول بکشد. اما چنانچه پس از گذشت این مدت زمان تاری دید شما از بین نرفت حتما جراح خود را از این موضوع مطلع سازید. دکتر آراز محمد زاده بهترین متخصص چشم در تبریز به افرادی که عمل پي آر کي را انجام داده اند توصیه می کنند در طول این مدت زمان بهتر است از عینک آفتابی حتی در مزل استفاده نمایید و به طور مرتب در جلسات معاینه شرکت نمایید.

مزایا و معایب عمل prk یا ترانس پی آر کی

  1. عمق لیزر در عمل کراتکتومی فوتورفرکتیو  کم می باشد.
  2. روشی ایمن و بدون خطر است.
  3. بروز خطراتی هم چون کاهش ضخامت قرنیه در بیماران را کاهش می دهد.
  4. بعد از انجام عمل پي آر کي ، احتمال بروز عوارضی هم چون التهاب و عفونت در بیماران وجود دارد.

نتایج بلند مدت جراحی حذف عینک یا PRK

این نوع عمل جراحی لیزر چشم از سال 1980 در ایالات متحده و از سال 1995 در سایر کشور ها جهان صورت می پذیرفت و دارای میزان موفقیت بسیار زیادی می باشد از همین رو در سر تا سر جهان دارای طرفداران بسیار زیادی می باشد. و توانسته پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته باشد و به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها برای درمان شناخته شود. نتایج این پروسه به جراحی لیزیک بسیار شبیه بوده از همین رو ممکن است افراد آن ها را با یک دیگر اشتباه بگیرند یا فرض کنند هر دو آن ها یک عمل جراحی می باشند. طی این پروسه افراد بعد از عمل تقریبا به دید 10/10 یا حتی بیشتر دست پیدا می کنند. البته لازم به ذکر است که ممکن است برخی از بیماران پس از این فرایند نیاز به عینک یا لنز داشته باشند اما به طور قابل توجهی کمتر از قبل انجام جراحی پی ار کی در تبریز می باشد. اگر حساسیت به نور یک نوع مشکل بعد از عمل محسوب گردد ، عینک با لنز های فتوکرومیک اغل می توانند مفید باشند. همچنین اگر خطرات انکساری بعد از انجام پروسه باقی بماند لنز های انعطاف پذیری وجود دارد که اغلب می توانند دید را برای افراد در فعالیت هایی مانند رانندگی شبانه فراهم سازد. عوارض این عمل جراحی بسیار کم می باشد و ممکن است شامل عفونت و نور خیره کننده ای در زمان دیدن نوردر شب مانند رانندگی شود.  در صورتی که شما پس از عمل جراحی به عوارض ذکر شده دچار شوید با این که احتمال بروز هر یک از آن ها بسیار کم می باشد اما ممکن است نیاز به انجام یک عمل جراحی تقویتی برای بهبود وضعیت بینایی شما لازم باشد یا با مرور زمان و انجام مراقبت های بعد از عمل پی ار کی آن را برطرف کرد.

آیا جراحی PRK همراه با درد است ؟

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث می شود افراد از انجام یک پروسه درمانی منصرف شوند یا زمان آن را به تعویق بی اندازند این ترس از احساس درد می باشد. اما در این خصوص باید بگویم که شما در حین انجام عمل این جراحی دردی را احساس نخواهید کرد. چرا که جراح چشم شما در ابتدا برای انجام عمل جراحی قطره بی حسی در چشمان شما خواهد ریخت. بعد از انجام پروسه درمان نیز ممکن است با از بین رفتن اثر دارو های بی حسی کمی درد احساس کنید که در چنین مواردی پزشک برای شما دارو های تسکین دهنده تجویز می گردد. بسیاری از بیماران ناراحتی خفیفی برای یک الی چند روز بعد از انجام جراحی خواهند داشت که این ناراختی ها در عمل پی ار کی بیشتر بوده چرا که تغییرات در لایه های عمیق تری از قرینه انجام شده است و برای به دست آوردن بینایی واضح و مناسب بعد از PRK سلول های سطح محافظ چشم باید در بخش های مختلفی رشد نمایند که باید در این خصوص با پزشک خود صحبت نمایید تا وی دارو هایی را برای برطرف کردن مشکلتان تجویز نماید. این روند حدود یک الی 2 هفته طول می کشد.

 

بهترین سن برای انجام عمل پی آر کی

بهترین سن برای انجام عمل پی آر کی معمولاً بین 18 تا 40 سالگی است. در این سنین، قرنیه به طور کامل رشد کرده و ثبات یافته است. همچنین، در این سنین احتمال بازگشت عیوب انکساری بعد از عمل کمتر است.

اما علاوه بر سن، عوامل دیگری نیز در انتخاب سن مناسب برای پی آر کی دخیل هستند. این عوامل عبارتند از:

میزان عیوب انکساری: اگر عیوب انکساری شما شدید باشد، ممکن است در سنین پایین تری بتوانید عمل پی آر کی را انجام دهید.

سلامت عمومی: شما باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید تا بتوانید عمل پی آر کی را انجام دهید.

شغل و سبک زندگی: اگر شغل یا سبک زندگی شما به گونه ای است که در معرض گرد و غبار و مواد شیمیایی هستید، ممکن است لازم باشد تا سنین بالاتر برای انجام عمل پی آر کی صبر کنید.

 

انجام عمل پی آر کی در سنین پایین مزایای متعددی دارد. این مزایا عبارتند از:

بهبود سریعتر دید: در سنین پایین، قرنیه سریعتر ترمیم می شود و به همین دلیل دید بیمار بعد از عمل سریعتر بهبود می یابد.

احتمال کمتر بازگشت عیوب انکساری: در سنین پایین، احتمال بازگشت عیوب انکساری بعد از عمل کمتر است.

کیفیت زندگی بهتر: با بهبود دید، کیفیت زندگی بیمار نیز به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

معایب انجام عمل پی آر کی در سنین پایین

 

همانطور که عمل پی آر کی در سنین پایین مزایایی دارد، معایبی هم به همراه آن وجود دارد. این معایب عبارتند از:

احتمال بیشتر خشکی چشم: در سنین پایین، احتمال خشکی چشم بعد از عمل بیشتر است.

عدم ثبات کامل قرنیه: در سنین پایین، قرنیه ممکن است هنوز به طور کامل ثبات پیدا نکرده باشد و به همین دلیل احتمال بازگشت عیوب انکساری بعد از عمل بیشتر است.

چه زمانی می توانیم بعد از عمل پی آر کی رانندگی کنیم ؟

خیلی از افراد در رابطه با نحوه بازگشت خود به منزل بعد از انجام عمل پی آر کی سوال می پرسند ، در این خصوص باید بگویم شما در روزی که عمل جراحی را انجام می دهید قادر به رانندگی کردن نخواهید بود از همین رو باید با فردی برای بازگرداندن شما به منزل هماهنگ کنید. پس از گذشت این روز به محض اینکه بینی تان به حالت قبل بازگشت به احتمال زیاد قادر به انجام رانندگی هستید. بهتر است در این رابطه زیاد عجله نکنید.

✨سخن آخر ✨

افرادی که در شهر زیبا و دلنشین تبریز زندگی می کنند و قصد دارند با انجام عمل جراحی پی آر کی عیوب انکساری چشم خود را برطرف کنند. می توانند به دکتر آراز محمدزاده بهترین جراح و متخصص چشم در تبریز مراجعه نمایند. ایشان با تکیه بر دانش ، مهارت و علم خود می توانند به شما عزیزان در این زمینه کمک نمایند.