به طور کلی تبخال نوعی ویروس شایع بوده که می تواند پوست ، مخاط ، دستگاه عصبی و چشم را درگیر کند. عفونت تبخال چشمی دو نوع داشته که نوع اول آن قسمت هایی همچون چشم را در بر می گیرد و نوع دوم آن از طریق تماس جنسی منتقل شده و به ندرت منجر به مشکلات چشمی می شوند. توصیه دکتر آراز محمدزاده به افراد مبتلا به این عارضه این است که در صورت مشاهده علائم آن بهتر است به پزشک مراجعه کنند تا مشکل حاد و جدی برایشان به وجود نیاید.

عفونت تبخال چشمی

چه کسانی با عفونت تبخال چشمی مواجه می شوند ؟

به طور معمول بیشتر افراد در کودکی با ویروس تبخال نوع یک مواجه می شوند که خفیف بوده و فرد دچار گلودرد یا زخم دهان خواهد شد. این ویروس به صورت نهفته در بدن باقی مانده و در شرایط به خصوصی همچون تب ، استرس ، نور شدید و مستقیم خورشید ، تغییرات هورمونی ، گرما ، ضربه و حتی مصرف برخی از دارو های خاص فعال خواهد شد.

حال ممکن است با فعال شدن این ویروس ، چشم ها هم تحت تاثیر قرار بگیرند که بیشتر پلک ، ملتحمه و قرنیه را درگیر می کند. در این شرایط معمولا فرد با التهاب قرنیه مواجه می شود و لایه های سطحی قرنیه گرفتار خواهند شد. در صورتی که این عفونت به لایه های عمقی تر قرنیه گسترش یابد ، احتمال باقی ماندن اسکار در قرنیه بیشتر است. در مواردی هم ممکن است منجر به یووئیت شود و به تدریج سبب تخریب وسیع شبکیه شود.

علائم عفونت تبخال چشمی

  • درد
  • کاهش بینایی
  • اشک ریزش
  • حساسیت به نور
  • قرمزی در چشم ( اغلب در اطراف قرنیه اتفاق می افتد. )
  • لازم به ذکر است معمولا عفونت چشمی ویروس Herpes یک چشم را درگیر کرده و یه طرفه است.

تشخیص عفونت تبخال چشمی

معمولا این عفونت را از طریق وسیله ای به نام slit Lamp تشخیص می دهند. در واقع مهم ترین شاخصه این عفونت وجود زخمی کوچک در قرنیه است که به صورت شاخه شاخه می باشد. در واقع زخم گرد نیست و حدود مشخصی نیز ندارد بلکه به صورت درختی با شاخه های زیاد خواهد بود.

عفونت تبخال چشمی

درمان عفونت تبخال چشمی

با توجه به اینکه شدت پیشرفت بیماری به چه میزان است ، درمان های مختلفی برای آن انجام می شود. در مرحله اول قطره و پماد های چشمی و گاها دارو های ضد ویروس خوراکی تجویز می شوند. ممکن است لازم باشد نواحی آسیب دیده به کمک یک اپلیکاتور از روی چشم برداشته شوند.

در افرادی که به صورت مداوم با این عفونت مواجه می شوند ، قرینه که بافتی شفاف دارد ، به بافتی کدر تبدیل شده و برای بهبود دید و برطرف کردن تاری دیدشان ، پیوند قرنیه انجام خواهد شد.

با گرفتار شدن لایه های عمقی قرنیه ، علاوه بر اقدامات ذکر شده ، قطره کورتون نیز تزریق می شود تا از شدت التهاب کاسته شود. البته مصرف قطره کورتون خارج از نظر پزشک ممنوع می باشد.

در صورتی که افراد سالی یک بار یا بیشتر با عفونت تبخال چشمی مواجه می شوند ، بهتر است روزانه دو عدد از قرص ضد ویروس مصرف کنند. همچنین افرادی که با قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب با این ویروس مواجه می شوند نیز باید از عینک های ضدآفتاب استفاده کنند.