خشکی چشم ، یک بیماری چند عاملی در سطح قدامی چشم می باشد که در اثر کاهش لایه اشکی ، ایجاد می شود و طی آن لایه اشکی تغییر می یابد. به طور کلی خشکی چشم ، یک بیماری مزمن است که نیاز به تدابیر درمانی طولانی دارد. تشخیص ، درمان دارویی و رعایت نکاتی در زندگی افراد مبتلا به این بیماری ، می تواند آن ها را در درمان خشکی چشم با کمترین هزینه یاری نماید. دکتر آراز محمدزاده ، بهترین چشم پزشک در تبریز برای آن که شما عزیزان با این پروسه درمانی بهتر آشنا شوید ، مقاله زیر را تهیه کرده است ، تنها لازم است ان را با دقت بسیار بالایی مطالعه نمایید.

 

درمان خشکی چشم

علل ابتلا به خشکی چشم چیست ؟

عواملی ؛ اعم از التهابات سطح چشم و اختلالات حسی – عصبی ، نقش تعیین کننده ای در ایجاد این عارضه داشته و می توانند شکایات چشمی زیادی برای فرد به همراه داشته باشند. معمولا خشکی چشم ، زمانی ایجاد می شود که تولید اشک به اندازه لازم نبوده یا این که کیفیت آن دچار اختلال شده باشد ؛ در واقع عدم تعادل در جریان سیستم اشکی ، سبب بروز اختلال در تولید اشک شده و منجر به خشکی چشم خواهد شد. البته عوامل متعدد دیگری نیز وجود دارند که می توانند در روند تولید اشک خلل وارد آورده و زمینه ساز ابتلا به خشکی چشم شوند ؛ که عبارتند از :

وضعیت سلامت افراد : بیماری هایی ؛ از قبیل رماتیسم مفصلی می توانند زمینه ساز ابتلا به این عارضه شوند.

آلودگی : آلوگی محیط زیست نیز از دیگر عواملی است که در بروز خشکی چشم ، بی تاثیر نخواهد بود که نیازمند اقدامات پیشگیرانه جهت درمان خشکی چشم می باشد.

برخی داروها : در بعضی موارد نیز تاثیر داروهایی ؛ مانند آنتی هیستامین ، داروهای مخصوص درمان آب سیاه ، داروهای آسم ، داروهای جلوگیری از بارداری و ترکیبات هورمونی ؛ عامل ایجاد این عدم تعادل و مواجهه با خشکی چشم محسوب می شوند.

لازم به ذکر  است خشکی چشم ، در اثر انجام برخی امور ؛ نظیر کار با کامپیوتر و استفاده از لنز تماسی ، تشدید می گردد.

تشخیص خشکی چشم با دکتر محمدزاده در تبریز

به منظور بررسی و تشخیص بیماری خشکی چشم و آغاز روند درمان خشکی چشم ، تست های مختلفی وجود دارد که بسته به صلاحدید متخصص چشم و نیاز بیمار ، مناسب ترین آن ها تجویز می گردد. در ذیل به انواع تست های مخصوص تشخیص خشکی چشم اشاره داشته ایم.

TBUT  : لازم به ذکر است که نتیجه این تست ، وابسته به زمان بوده و در صورت پاسخ دهی در بازه زمانی کمتر از 10 ثانیه ، منجر به تشخیص محتمل شده و در صورت پاسخ دهی در کم تر از 5 ثانیه ، به تشخیص قطعی خواهد انجامید.

Osmolarity

Staining ( رنگ آمیزی قرنیه )

چگونگی پیش گیری از ابتلا به عارضه خشکی چشم

خشکی چشم ، به عنوان یک مشکل رایج ، زمانی رخ می ‌دهد که چشمان ما نتوانند مقدار کافی اشک یا اجزای اشک تولید کنند ، از جمله روغن‌ های طبیعی که چشم را مرطوب نگه می‌دارند ، به صورت کافی ترشح نشوند. البته دلایل متعددی می‌توانند به خشکی چشم منجر شوند ، که از جمله شایع ترین ان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد که نیاز به پروسه درمان خشکی چشم دارد.

رفتار های روزمره : استفاده بیش از حد از صفحه نمایش‌ ها همچون کامپیوتر ، تبلت و تلفن همراه ، مطالعه طولانی مدت ، تماشای تلویزیون یا نشستن در مقابل کامپیوتر برای مدت طولانی ، همچنین طولانی بودن زمان خواب و حتی تمرکز طولانی مدت بر یک نقطه.

محیط :  آب و هوای خشک همراه با باد ، وجود گرد و غبار در هوا و حتی سیستم ‌های گرمایشی و تهویه نامناسب در منازل و محیط‌ های کار.

عوامل طبیعی : پیری و افزایش سن ، تغییرات هورمونی به خصوص در دوران بارداری ، اتلاف مایعات بدن به دلیل دیابت و بیماری‌ های تیروئید و استفاده از بعضی از داروها.

بیماری ‌های خاص : برخی از بیماری‌ ها مانند بیماری روماتیک ، آرتریت روماتوئید ، سندرم سژوگرن  و بیماری ‌های سیستمیک که سبب بروز خشکی چشم ها می‌شوند.

برای مقابله با خشکی چشم یا درمان خشکی چشم ، می‌توانید اقداماتی مانند استفاده از روشنایی مناسب ، استفاده از اشک مصنوعی یا قطره‌ های مرطوب‌کننده چشم نیز بکار بگیرید . همچنین مهم است که در مدت زمان مناسبی استراحت کنید . با این اقدامات ساده، می‌توانید خشکی چشم را کاهش دهید و چشمان خود را سالم و مرطوب نگه دارید و از ابتلا به عارضه خشکی چشم ها پیشگیری کنید.

درمان خشکی چشم

روش های درمان خشکی چشم

بر اساس علت و شدت ایجاد خشکی چشم ، درمان خشکی چشم به روش های متفاوتی در نظر گرفته می شود :

  • استفاده از lubricant
  • روش جراحی بستن مجرای اشکی
  • استفاده از light therapy و ماساژ پلک جهت ترشح غدد اشکی.
  • مصرف دارو هایی همانند قرص ، ژل و قطره های تحریک کننده تولید اشک.
  • به کار بردن وسایلی که در بینی قرار گرفته و تحریک کننده اشک می شوند.
  • استفاده از دارو های کنترل کننده التهاب قرنیه نیز مانع ایجاد خشکی چشم می شوند.
  • استفاده از قطره های تولید شده از خون بیمار که Autologous blood serum نامیده می شوند.
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها باعث التهاب پلک می شوند و گاهی التهابات لبه پلک مانع از خروج چربی تولید شده از غدد میبومین به داخل اشک خواهند شد.

درمان خشکی چشم با استفاده از جراحی در تبریز

در بیماران مبتلا به ectropion به علت اینکه پلک به سمت خارج متمایل شده ، چشم به صورت کامل بسته نشده و خشکی ایجاد می شود و با اعمال جراحی ، این حالت برطرف خواهد شد. اپتومتریست ها نیز باید با توجه به میزان و شدت خشکی چشم ، راهکارهای درمانی مناسب را ارائه می دهند تا در نهایت بیماران درمان شوند.