منظور از عیوب انکساری چشم ، اشکالاتی می باشند که در سیستم اپتیکی چشم بروز کرده و مانع انکسار نور به صورت نرمال و طبیعی می شوند. از این رو به دلیل عدم انکسار صحیح نور ، تصویر واشح و دقیقی از اشیاء پیرامون بر روی شبکیه تشکیل نیافته و در نتیجه فرد با اشکالاتی اعم از نزدیک بینی ، دوربینی ، پیرچشمی و آستیگماتیسم مواجه شده و دچار ضعف بینایی می گردد. برای تشخیص دقیق و درمان صحیح اختلالات و عیوب انکساری ، باید به یک متخصص چشم مجرب و ماهر دکتر آراز محمدزاده در تبریز مراجعه فرمایید. زیرا در صورت مراجعه به یک پزشک باتجربه و حاذق ، قاعدتا بهترین روش درمانی به شما پیشنهاد خواهد شد و از نتایج درمان به رضایت مطلوبی دست خواهید یافت.

 

عیوب انکساری چشم

 

عوامل موثر در انکسار نور و نمره چشم

به طور کلی سه عامل موجب واضح بودن تصویر به روی شبکیه چشم می شوند. این سه عامل عبارتند از

  1. شکل قرنیه
  2. اندازه چشم
  3. قدرت عدسی چشم

برای اینکه افراد بدون استفاده از عینک قادر به دیدن باشند لازم است این سه مورد نسبت به هم در تناسب باشند. در غیر این صورت عیوب انکساری حاصل خواهد شد. در واقع عیوب انکساری چشم با دیوپتر اندازه گیری می شود که تعیین کننده نمره عینک است. هر چه میزان نزدیک بینی یا دور بینی بیشتر باشد ، نمره عینک نیز بالا تر خواهد بود.

انواع عیوب انکساری چشم

نزدیک بینی ( میوپی )

در این حالت ، قطر قدامی-خلفی کره چشم طولانی تر بوده یا انحنای قرنیه افزایش می یابد و به همین دلیل تصویر جلوی پرده شبکیه ایجاد می شود ؛ از این رو فرد قادر به دیدن اجسام دور نخواهد بود. غالبا این مشکل به صورت ارثی بوده و در سنین 8 تا 12 سال رخ می دهد. اختلال نزدیک بینی با افزایش رشد و طی دوران بلوغ شدت یافته و در سن 20 تا 40 سالگی ثابت می ماند. لازم به ذکر است ، نزدیک بینی ممکن است منجر به جدا شدگی شبکیه شود.

دور بینی ( هیپروپی )

بر خلاف نزدیک بینی در این شرایط ، قطر قدامی-خلفی کره چشم کوتاه بوده و انحنای قرنیه کاهش می یابد. از این رو تصویر در پشت شبکیه ایجاد خواهد شد. در این حالت فرد اجسام نزدیک و حتی دور را تار می بیند اما شدت تاری دید در اجسام نزدیک بیشتر است. دوربینی نیز ارثی بوده و با بالا رفتن سن و کم شدن قدرت تطابق عدسی شدید تر خواهد شد.

پیرچشمی

هر چه فرد جوان تر باشد  ، عدسی چشم هم انعطاف پذیر تر می باشد و قطر آن به راحتی برای دیدن اشیا دور و نزدیک تغییر می کند. اما پس از 40 سالگی ، عدسی سفت تر شده و انعطاف پذیری آن تحلیل می رود. این موضوع ، موجب می شود تا دیگر فرد به راحتی قادر به مطالعه یا انجام کار هایی با فاصله نزدیک نیست. در صورتی که این حالت از عیوب انکساری چشم به تنهایی ایجاد گردد طبیعی است و ممکن است همراه با سایر عیوب انکساری پدید آید.

آستیگماتیسم

این اختلال بسیار شایع بوده و می تواند درجات و شدت های مختلی داشته باشد. آستیگماتیسم شدید می تواند ارثی باشد. در این حالت قرنیه صاف و گرد بوده و قوس آن در همه محور ها به یک اندازه می باشد. در واقع زمانی که سطح قرنیه انحنای نامتقارنی داشته باشد ، آستیگماتیسم حاصل می شود و تصاویر به روی شبیکه متمرکز نمی شوند ، بنابراین اشیا دور و نزدیک تار دیده می شوند. در آستیگماتیسم قرنیه کروی نیست و همچون مقطعی از توپ بیس بال می شود و به همین دلیل تصویر در دو نقطه جدا تشکیل خواهد شد.

روش های شایع جراحی عیوب انکساری چشم چیست؟

  • PRK
  • لازک ( LASEK  )
  • لیزیک ( LASIK  )
  • فمتولیزیک (  FEMTO LASIK )
  • اپی لیزیک ( EPILASIK  )
  • لنز داخلی چشم (  PHAKIC IOL )

عیوب انکساری چشم

چگونه می توان عیوب انکساری را درمان کرد ؟

عینک

یکی از آسان ترین روش های اصلاح عارضه عیوب انکساری چشم استفاده از عینک می باشد. همچنین عینک مانع از وارد شدن آسیب توسط نور خورشید شده که بسیار مناسب و کاربردی می باشد.

نکته: حتی در این موارد می توان به منظور اصلاح پیری چشم از عینک های دو کانونه استفاده کرد که در زمان مطالعه نیز کاربردی خواهند بود.

لنزهای تماسی

لنزهای تماسی مناسب و عینک با تمرکز بر روی پرده شبکیه چشم سبب تصحیح بینایی افراد خواهند شد.

جراحی عیوب انکساری

اکثر جراحی های انجام شده جهت بهبود این عارضه با اصلاح انحنای قرنیه ( پنجره شفاف جلوی چشم )  سبب بهبود بینایی در افراد خواهد شد. در طی درمان نزدیک بینی با انجام جراحی ، انحنای قرینه کاهش یافته  و قدرت انکساری قرنیه کاهش پیدا می کند و این موضوع سبب می شود تا تشکیل تصویر بر روی شبکیه انجام شود. اما در جراحی دوربینی نیز دقیقا عکس این موضوع رخ می دهد. در جراحی آستیگماتیسم که انحنای قرنیه در یک جهت با دیگر جهات متفاوت است ، جراحی باعث انحنای قرنیه در محور آستیگماتیسم و یکسان شدن انحنا در همه محور های نیز خواهد شد. انتخاب یکی از این روش ها به نظر چشم پزشک خوب در تبریز دکتر آراز محمدزاده بستگی داشته که بعد از انجام بررسی های لازم بهترین نوع ان را به بیماران توصیه خواهد کرد . در نتیجه تنها کافیست به چشم پزشکی ماهر و حاذق مراجعه کنید و پروسه درمانی خود را به ایشان بسپارید. البته لازم است بدانید که هیچ یک از روش ها بر دیگری ارجح نبوده و نوع آن به چشمان شما و روش زندگیتان بستگی دارد.

آیا عیوب انکساری چشم در کودکان نیز رخ می دهند ؟

اختلالات و عیوب انکساری ، صرفا در افراد در سنین بالا و افراد بالغ رخ نمی دهد و می تواند در کودکان نیز با علائمی اعم از سردرد ، تاری دید ، ناتوانی در تمرکز اشیاء مجاور هم ؛ بروز نماید.

آیا عیوب انکساری چشم قابل اصطلاح هستند ؟

بله ؛ عینک و لنزهای تماسی طبی ، متداول ترین روش های تصحیح ضعف دید ناشی از عیوب انکساری می باشند که با معطوف کردن انکسار نور بر روی شبکیه می توانند به بهبود بینایی بیانجامند. لازم به ذکر است افزون بر عینک و لنزهای تماسی ، اعمال جراحی لیزری چشم ؛ از قبیل لیزیک ، لازک و پی آر کی نیز می توانند در راستای تغییر شکل قرنیه و تنظمی قدرت تمرکز چشم ، موثر واقع شده و به اصلاح عیوب انکساری منتج گردند.

بهترین روش برای اصلاح عیوب انکساری چه روشی است ؟

در پاسخ به این سوال در اصلاح عیوب انکساری چشم ، باید اشاره داشت که هرگز نمی توان به صراحت گفت که کدام روش جهت تصحیح عیوب انکساری نسبت به دیگر روش ها ارجحیت دارد. زیرا بسته به وضعیت هر فرد ، شرایط بینایی و چشم های وی ، سبک زندگی و صلاحدید بهترین چشم پزشک در تبریز ؛ ممکن است مناسب ترین روش در هر فرد با دیگر افراد ، متفاوت باشد. لذا افراد باید با در میان گذاشتن میزان عیب انکساری چشم خود و نیز سبک زندگی خویش با پزشک معالج شان ، می توانند موثرترین و بهترین روش برای تصحیح عیوب انکساری را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که مناسب ترین روش برای اصلاح عیوب انکساری در کودکان ، استفاده از عینک می باشد ؛ زیرا برای انجام اعمال جراحی لیزری چشم محدودیت سنی وجود داشته و افرادی بالای 18 سال در صورت تایید پزشک می توانند نسبت به انجام جراحی اقدام نمایند. ضمنا در خصوص لنزهای تماسی ، نیز باید متذکر شد که استفاده از آن در کودکان به هیچ وجه توصیه نمی شود.