تغییرات رنگ چشم نوزاد یکی از مسئله های مهمی هست که والدین از متخصصان چشم می پرسند. بعضی ها به آن شک می کنند و از این بابت نگران می شوند و برخی خوشحال. ما در این مقاله از سایت دکتر آراز محمدزاده بهترین جراح و متخصص چشم پزشک تبریز قرار است در این خصوص صحبت کنیم و بیان کنیم این اتفاق طبیعی است یا خیر ؟

 

تغییرات رنگ چشم نوزاد

 

علت تغییرات رنگ چشم نوزاد چیست ؟

رنگ چشم نوزادان در روزهای ابتدایی تولد ، تقریبا متمایل به رنگ خاکستری می باشد ؛ تا جایی که غالبا والدین و اطرافیان چنین تصور می کنند که چشمان نوزادشان روشن و به اصطلاح اروپایی است ؛ اما در عمده موارد دیری نمی پاید که رنگ چشم نوزاد تغییر کرده و تیره می شود. عنبیه یا در واقع پرده رنگی داخل چشم که محل ورود نور به چشم می باشد و در مرکز مردمک چشم واقع شده است ؛ در حالت طبیعی در روزهای آغازین تولد ، عاری از تجمع رنگدانه بوده یا به میزان بسیار ناچیزی رنگدانه دارد ؛ این مسئله سبب می شود که لایه خلفی عنبیه از میان لایه قدامی با حداقل رنگدانه ظاهر شده و به رنگ خاکستری مشهود گردد. اگرچه ایجاد رنگدانه در بخش قدامی عنبیه ، به سرعت اتفاق افتاده و رنگ اصلی چشم طی حداکثر دو ماه ابتدایی تولد مشخص می گردد ؛ اما باید توجه داشت که تا سن دو سالگی کودک ، افزایش پیگمان ها ( رنگدانه ها ) تداوم داشته و لذا این امر می تواند سبب تغییرات رنگ چشم نوزاد طی ماه های بعدی یا حتی در برخی موارد طی سال دوم زندگی او شود.

لازم به ذکر است که هر قدر تجمع رنگدانه در عنبیه چشم بیشتر باشد ؛ متعاقبا رنگ چشم تیره تر خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که عنبیه ، علاوه بر این که مشخص کننده رنگ چشم می باشد ؛ با ایجاد منفذ ورود نور بر روی شبکیه به ایجاد تصویر بر روی شبکیه منتج شده و سبب بهبود کیفیت تصاویر خواهد شد. همچنین عنبیه ، مانع ورود نورهای پراکنده مجاور به چشم نیز می شود.

پیگمان چیست ؟

وجود رنگدانه یا به عبارتی پیگمان در عنبیه ، بیانگر سلامت چشم ها می باشد. حال آن که چنانچه این رنگدانه ها طی هفته های ابتدایی تولد نوزاد وجود نداشته یا تکمیل نشوند ؛ مبیّن نوعی بیماری تحت عنوان آلبینیسم خواهد بود. در این نوع از بیماری ؛ نوزاد افزون بر کمبود رنگدانه در چشم ، با فقدان رنگدانه در پوست نیز مواجه خواهد بود ؛ به افراد مبتلا به بیماری آلبینیسم در اصطلاح عامیانه ، زال نیز اطلاق می گردد. لازم به ذکر است که در بعضی موارد ، این بیماری صرفا به چشم ها محدود شده و سبب بروز اختلالاتی در سیستم بینایی می شود.

آیا عوامل محیطی بر روی رنگ چشم اثر گذارند ؟

بله ، موقعیت اقلیمی و جغرافیایی ؛ اعم از وسعت نور محیط می توانند بر روی ساخت رنگدانه و رنگ چشم اثر بگذارند و باعث تغییرات رنگ چشم نوزاد شود ؛ لذا همانگونه که قرارگیری کودک در فضاهای باز و معرض آفتاب می تواند بر روی رنگ پوست تاثیر بگذارد به همان میزان می تواند بر روی رنگدانه چشم هم اثر کند.