مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم  در موفقیت آمیز بودن نتیجه جراحی انجام شده توسط بهترین متخصص چشم در تبریز دکتر آراز محمدزاده نقش مهمی را بر عهده دارد. جراحی لیزیک به منظور درمان نزدیک بینی ، دوربینی و آستیگماتیسم چشم انجام می شود و در آن از نور لیزر استفاده خواهد شد. با انجام این جراحی فرد برای همیشه با عینک خداحافظی می کند و می تواند عینک خود را کنار بگذارد. در این جراحی شکل قرنیه اصلاح می شود تا هنگامی که نور وارد چشم شد ، بتواند به صورت مناسب روی شبکیه متمرکز شود.

مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم

 

مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم

  1. به صورت مرتب و به موقع از قطره های چشمی که پزشک برای شما تجویز نموده استفاده کنید. توجه داشته باشید که نوک قطره به چشم برخورد نکند.
  2. بهتر است تا زمانی که لنز را از چشم خود برنداشتید ، چشم ها را شستشو ندهید و از دست زدن به چشم ها خودداری نمایید.
  3. تا زمانی که لنز ها از چشم خارج نشده اند مسافرت نروید و در دسترس پزشک خود باشید.
  4. از مالیدن و دستکاری چشم ها خودداری نمایید. ( خصوصاً با دست های آلوده )
  5. قرص هایی که متخصص چشم برای شما تجویز نموده را به طور مرتب استفاده کنید و دوره مصرف خود را به اتمام برسانید.
  6. حداقل تا یک ماه به منظور رعایت مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم از رفتن به استخر و دریا خودداری کنید.
  7. حداقل تا 6 ماه پس از عمل از عینک آفتابی استفاده نمایید.
  8. وضو گرفتن مانعی ندارد.

چه مدت بعد از انجام جراحی می توانیم آرایش کنیم؟

یکی از مهم ترین و اساسی ترین دغده ها برای خانم هایی که این عمل جراحی را انجام داده اند این است که چه زمانی می توانند از وسایل آرایشی مانند خط چشم و ریمل استفاده کنند؟ آیا می توان بعد از عمل آرایش کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم بهتر است تا حداقل یک هفته بعد از جراحی از مواد ارایشی مانند ریمل ، خط چشم ، سایه چشم و غیره استفاده نکنید. علاوه بر آن نیز از آنجایی که گفته شد نباید به چشم ها دست زد و آن ها را لمس کرد بهتر است تا حداقل بعد از 3 ماه از لنز های تماسی زیبایی استفاده نکنید. عزیزانی که مایل اند بعد از جراحی از مواد آرایشی استفاده کنند باید بدانند که از هفته سوم پس از جراحی لیزیک استفاده از لوازم آرایشی منعی ندارد اما بهتر است تا مدتی از مواد آرایشی مخصوص چشم استفاده نشود.

تا 24 ساعت بعد از جراحی استفاده از موبایل ، تبلت و تلویزیون ممنوع می باشد!!

برای دریافت بهترین و ایده آل ترین نتیجه بعد از جراحی بهتر است ، از خیره شدن های طولانی و نگاه کردن به صفحه تلویزیون ، تبلت و موبایل دور بمانید. علی رغم اینکه ممکن است با خود بگوید مگر می شود در دنیای امروز از گوشی ، تبلت ، لپ تاپ و غیره دور ماند اما باید بگویم که این امر بسیار ضروری بوده و افراد باید برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی لیزیک و کسب نتجه مطلوب این کار را انجام دهند و از نگاه کردن یا خیره شدن به تلویزیون و صفحه گوشی ، تبلت و رایانه اجتناب کنند. اما بد نیست که بدانید چرا در نکات مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم توصیه می شود تا گذشت 24 ساعت بعد از عمل از انجام این کار ها خودداری کنید؟ دلیل این است که استفاده از این وسایل و خیره شدن به آن ها ممکن است منجر به خشک شدن چشم های تازه عمل شده تان شود و شما را با مشکل جدی رو به رو کنند.
پس از گذشت این مدت زمان مطالعه ، کار با کامپیوتر و موبایل منعی ندارد اما ممکن است موجب خسته شدن چشم ها شود. بنابراین توصیه می شود حداقل تا یک هفته به طور کامل استراحت کنید. البته لازم به ذکر است که اگر پس از گذشت این مدت زمان و در صورت نگاه کردن به صفحه تلویزیون یا گوشی چشم هایتان خشک شد ، حتما از قطه اشک مصنوعی استفاده کنید. تا چشم ها مرطوب بمانند.

مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم

جراحی لیزیک چیست؟

به طور کلی این عمل با هدف اصلاح عیوب انکساری و مشکلات بینایی انجام می شود و برای بیماران این امکان را فراهم می کند که دیگر از عینک یا لنز های تماسی استفاده نکنند. این جراحی یکی از پرطرفدار ترین روش های جراحی چشم است که بسیار رایج شده و به تمرکز بهتر نور کمک می کند. این جراحی بدون درد بوده و حدود یک ربع ( برای هر دو چشم ) به طول می انجامد. با انجام این عمل بینایی فرد بهبود یافته و بیمار بدون استفاده از عینک یا لنز تماسی قادر به دیدن است. در این روش قرنیه توسط لیزر فمتوسکند برش داده شده و جمع می شود. در نهایت و پس از تاباندن لیزر ، لایه جمع شده و به محل قبلی خود برگردانده می شود. اما بهتر است بعد از جراحی نکات مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم را رعایت کنید تا نتیجه ای بسیار عالی کسب کنید.

مزایای جراحی لیزیک

  1. در این روش قریب به 96 درصد بیماران بهبودی کامل بینایی خود را کسب می کنند.
  2. درد بسیار کمی دارد و به همین دلیل طی آن تنها از بی حسی موضعی ( قطره بی حس کننده ) استفاده می شود.
  3. معمولا پس از گذشت دو روز از عمل بینایی فرد بهبود می یابد.
  4. پس از جراحی پانسمان و بخیه ای لازم نیست.

اثرات جانبی جراحی لیزیک

پس از جراحی حداقل تا دو روز بیمار احساس درد خواهد داشت. از دیگر عوارض نادر پس از عمل با رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم به مرور زمان برطرف می شوند. از جمله اثار جانبی این عمل می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. تاری دید
  2. چشم های خشک
  3. سختی در رانندگی
  4. دیدن هاله های خارج از تصویر
  5. دیدن تصویر به صورت نوسان دار

مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم

کاندیدای مناسب برای عمل لیزیک

افرادی که دچار نزدیک بینی ، دوربینی ، آستیگماتیسم یا ضخیم شدگی قرنیه هستند بهترین کاندید برای انجام این عمل می باشند که با رعایت مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم به نتایج فوق العاده ای دست می یابند.

اقدامات قبل از جراحی لیزیک چشم

پیش از عمل جراح به منظور مطمئن شدن از شرایط و آمادگی چشم برای جراحی ، چشم ها را مورد معاینه قرار می دهد. از جمله مواردی که مورد بررسی قرار می گیرند عبارتنداز :

  1. شکل و ضخامت قرنیه ، اندازه قرنیه و خطای انکساری
  2. میزان رطوبت چشم بررسی می شود.
  3. میزان انحنای سطح جلویی چشم مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  4. بیمار موظف است پیش از عمل پزشک خود را در جریان دارو های مورد استفاده و حساسیت های دارویی خود قرار دهد.
  5. از دو هفته پیش ، استفاده از لنز تماسی ممنوع می باشد. چرا که استفاده از لنز موجب تغییر شکل قرنیه می شود.
  6. روز عمل غذای سبکی میل کنید و دارو های تجویز شده را همراه خود داشته باشید.
  7. همچنین از داشتن آرایش و تزئینات مو خودداری نمایید.