درباره مراقبت های بعد از جراحی آب مروارید بیشتر بدانید!

آب مروارید عارضه ایست که ممکن است بسیاری از افراد با بالا رفتن سن خود با آن مواجه شوند. این عارضه قابل درمان بوده و معمولا با جراحی برطرف می شود. اما برای کسب نتایج مطلوب رعایت یک سری نکات و مراقبت ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

بنابراین ما در این مقاله قصد داریم شما را از این اقدامات آگاه سازیم تا با رعایت آن ها نتایج مطلوب و ماندگاری از جراحی کسب نمایید.

بعد از سپری شدن زمان توقف بیمار در اتاق ریکاوری ، بیمار با همراهی پرستار بخش به محل استراحت خود در بخش منتقل می شود. رعایت آرامش کامل بیمار در این مرحله و همکاری با پرستاران بسیار مهم است. از بغل کردن بیمار و مالیده شدن صورت بیمار به لباس هایتان و بوسیدن صورت او که می تواند موجب آلودگی شود خودداری نمایید.

با گذشت زمان کوتاهی ، پرستاران اجازه نوشیدن مایعات می دهند. آب یا آب میوه را به مقادیر کم با قاشق چای خوری و با فاصله های زمانی به بیمار بدهید تا موجب حالت تهوع نشود.

لازم به ذکر است شیرخواران باید ابتدا به کمک قاشق چایخوری با فاصله زمانی شیر را بخورند و وقتی از عدم وجود حالت تهوع اطمینان حاصل شد، اقدام به نوشیدن کامل شیر نمایند.

مراقبت های بعد از جراحی آب مروارید

تغذیه و رژیم غذایی

پس از جراحی آب مروارید ، محدودیت غذایی برای بیمار وجود ندارد، اما توصیه می شود در ساعات اولیه و نهایتا در روز اول بیشتر از مایعات و غذاهای نرم که نیاز به جویدن ندارند همچون سوپ استفاده کنید.

همچنین بهتر است از سبزی و میوه های بیشتری مصرف نمایید.

مصرف قطره های چشم

پس از جراحی آب مروارید بیمار ملزم به استفاده از قطره چشمی می باشد. این قطره ها شامل قطره ضدالتهاب برای ترمیم و کاهش حساسیت به نور و همچنین قطره آنتی بیوتیک به منظور کاهش احتمال ابتلا به عفونت می شود.

استفاده مرتب، به موقع و طبق دستور از دارو و قطره های چشمی از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

نحوه استفاده از قطره های چشمی

  1. ابتدا دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  2. سر خود را کمی به عقب متمایل سازید.
  3. کمی پلک پایینی را به سمت پایین بکشید.
  4. گوشه داخلی چشم را به کمک انگشت اشاره فشار داده و سپس قطره را بچکانید. این کار از ورود قطره به درون مجرای اشکی و خروج از طریق بینی جلوگیری می کند.
  5. توجه داشته باشید که نوک قطره با داخل چشم یا مژه ها برخورد نکند.
  6. پس از چکاندن قطره به داخل چشم به مدت سی ثانیه چشم خود را ببندید.
  7. پس از باز کردن چشم ها و در صورت ریختن اشک یا ماده جذب نشده، به کمک دستمال تمیز آن را خشک نمایید.

چنانچه پزشک تشخیص دهد که دو قطره به صورت همزمان در چشم ریخته شوند، هر کدام را با فاصله زمانی 5 دقیقه استفاده کنید.

معاینه مجدد

توصیه می شود در روز های اول و سوم، هفته دوم و چهارم، ماه سوم و پس از آن سالی یک بار برای معاینه مجدد به پزشک مراجعه فرمایید.

البته ممکن است طبق صلاحدید پزشک این زمان ها کم یا زیاد شوند.

زمان تعیین شماره عینک

در اغلب موارد پس از عمل، شماره چشم بیمار در حال تغییر است، به همین دلیل لازم است پس از چند هفته به منظور تعیین نمره عینک به خصوص عینک مطالعه به پزشک خود مراجعه فرمایید.

در برخی موارد ممکن است افرادی که دچار آستیگماتیسم هستند، پس از عمل نیاز به عینک دوربین نیز داشته باشند.

مراقبت های طولانی مدت

پس از جراحی آب مروارید ( کاتاراکت ) مراجعه مرتب به پزشک به منظور معاینه و بررسی روند بهبودی از اهمیت بالایی برخودرار است.

پانسمان چشم

پانسمان چشم تا یک روز پس از عمل بر روی چشم باقی مانده و فردای جراحی ابتدا چسب های اطراف پانسمان با احتیاط برداشته می شوند. سپس اطراف چشم با گاز استریل تمیز شده و قطره چشمی که برای پانسمان تجویز شده در چشم چکانده خواهد شد و خیسی اطراف چشم باز هم با گاز استریل خشک می شود. چشم بعد از این بدون پانسمان رها می شود. ( جز در مواردی که توسط پزشک دستور پانسمان مجدد داده شده باشد.)

مراقبت های بعد از جراحی آب مروارید

سایر مراقبت های بعد از جراحی آب مروارید

  • چنانچه پس از عمل درد و ناراحتی داشتید و وجود جسم خارجی در چشم خود احساس کردید، نگران نشوید چرا که تا مدتی بعد از این عوارض عمل طبیعی هستند. اشک ریزش خفیف و ترشح مختصر نیز شایع است. دید شما در چند روز اول بعد از عمل جراحی ممکن است کامل نباشد که احتمالا به علت ورم موقتی قرنیه و با وجود بخیه ها پدید آمده.
  • روز بعد از عمل با گاز استریل پلک های خود را تمیز کنید. سپس یک محافظ روی چشم خود بگذارید، در طول روز می توانید از عینک آفتابی به جای محافظ استفاده نمایید ولی موقع خواب محافظ روی چشم گذاشته می شود.
  • بعد از عمل جراحی از مالیدن چشم خود به مدت یک هفته جدا خودداری کنید.
  • پس از جراحی آب مروارید از خوابیدن به سمت چشم عمل شده و به روی شکم خودداری کنید.
  • خم شدن ( سجده رفتن ) و بلند کردن وزنه یا شیء سنگین به مدت یک هفته ممنوع می باشد.
  • در صورت احساس درد و ناراحتی می توانید از قرص استامینوفن استفاده کنید.
  • توجه!
  • در صورت داشتن درد شدید که با مسکن کم نشود، تشدید تورم پلک و قرمزی چشم یا کم شدن بینایی ، با پزشک خود سریعا تماس بگیرید و در صورتی که به جراح خود دسترسی نداشتید، به درمانگاه اورژانس چشم مراجعه کنید.
  • رانندگی حداقل یک هفته بعد از عمل امکانپذیر می باشد.
  • از استفاده از مواد آرایشی برای چشم و اطراف آن جدا خودداری نمایید.

مراقبت های بعد از جراحی آب مروارید

  • از سرفه کردن، زور زدن در هنگام اجابت مزاج ، تغییر ناگهانی سر و بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید.
  • پس از 3 الی 4 روز با نظر جراحتان می توانید با شامپوی بچه استحمام کنید. فقط مراقب باشید که چشم های خود را مالش ندهید.
  • یک روز بعد از عمل می توانید قدم بزنید و کار های سبک و شخصیتان مثل مطالعه ، تماشای تلویزیون و فعالیت های عادی زندگی که توام با فعالیت شدید جسمانی نباشد را انجام دهید.
  • اگر قبل از عمل دارویی مصرف می کردید ( به غیر از آسپرین و دارو های ضد انعقادی که حتما باید با پزشک خود مشورت کنید، به مصرف آن ادامه دهید.
  • در هر مراجعه به پزشک، دارو ها را با خودتان ببرید و یا نام آن ها را به خاطر بسپارید.
  • ضمن آرزوی سلامتی و شادکامی شما به طالاع می رساند هدف این مجموعه رضایت خاطر و آرامش شما می باشد. از این رو سعی کنید موارد ذکر شده را حتی الامکان رعایت فرموده تا در روند بهبودی شما مشکلی پیش نیاید.

آب مروارید چیست ؟

آب مروارید عارضه ایست که ممکن است بسیاری از افراد با بالا رفتن سن خود با آن مواجه شوند. این عارضه قابل درمان بوده و معمولا با جراحی برطرف می شود. در حالت طبیعی عدسی چشم شفاف است اما با بروز این عارضه کدر می شود و منجر به تاری دید بیمار خواهد شد.

شدت و شکل کدری عدسی چشم در همه افراد یکسان نیست و ممکن است در شرایطی که کدری عدسی نزدیک مرکز آن نباشد ، فرد متوجه وجود آب مروارید نباشد.

همچنین سرعت ایجاد این عارضه در هر فرد یا هر چشم متفاوت است. به عنوان مثال آب مروارید های ناشی از بالا رفتن سن تدریجی بوده و کم کم فرد متوجه آن می شود. اما آب مروارید های ناشی از بیماری هایی همچون قند در افراد دیابتی به سرعت و ظرف چند ماه ایجاد شده و منجر به کاهش دید بیمار می شود.

مراقبت های بعد از جراحی آب مروارید

علائم آب مروارید

  1. حساس شدن چشم به نور
  2. تاری دید که بدون درد است.
  3. تغییرات مکرر نمره چشم
  4. دوبینی یکی از چشم ها
  5. کاهش دید در شب
  6. محو یا زرد شدن رنگ ها
  7. این افراد به هنگام مطالعه به نور بیشتری نیاز دارند.

دلایل بروز آب مروارید

افزایش سن یکی از اصلی ترین دلایل بروز این عارضه چشمی است. اما در ادامه به دیگر دلایل بروز آب مروارید اشاره خواهیم کرد :

  1. سابقه خانوادگی بروز آب مروارید
  2. مبتلا بودن به برخی بیماری ها همچون قند ( دیابت )
  3. آسیب یا ضربه به چشم
  4. مصرف طولانی مدت از دارو هایی همچون کورتن
  5. قرارگیری طولانی مدت و بدون محافظ در مقابل نور خورشید
  6. سابقه جراحی چشم

تشخیص آب مروارید

برای تشخیص آب مروارید ، چشم بیمار باید به طور کلی معاینه شود تا کلیه مشکلات چشم اعم از کاهش دید یا ناراحتی تشخیص داده شود. علاوه بر آب مروارید ممکن است عوامل دیگری همچون مشکلات پرده شبکیه یا عصب بینایی منجر به کاهش دید افراد شود. در این شرایط این امکان وجود دارد که پس از جراحی آب مروارید هم دید بیمار به طور کامل بهبود نیابد.