در قسمت فوقانی خارجی کاسه چشم ، غده اشکی وجود دارد که غالبا وظیفه تولید اشک را به عهده دارند. در واقع با هر بار پلک زدن ، اشک تولید شده و در سطح چشم پخش می شوند. مقدار اضافی اشک تولید شده به وسیله سیستم تخلیه کننده اشک ، از چشم خارج شده و به سمت بینی می رود. به طور کلی در هر دو چشم و در پلک های بالا و پایین ، دو مجرا به نام کانالیکول تحتانی و فوقانی وجود دارد که به خارج شدن اشک از چشم کمک می کنند. اشک به داخل کانالیکول فوقانی و تحتانی رفته و به سمت کیسه اشکی که در گوشه داخلی چشم و در کنار ریشه بینی قرار دارد ، هدایت خواهد شد. در نهایت اشک از طریق مجرای بینی-اشکی وارد بینی می شود. لازم به ذکر است معمولا مسدود شدن انتهای مجرای بینی-اشکی سبب انسداد مجرای اشکی خواهد شد. افرادی که به این عارضه دچار شده اند می توانند برای درمان مشکلات خود به دکتر آراز محمدزاده مراجعه نمایند. ایشان با تکیه بر دانش و مهارت خود به شما در درمان این مشکل کمک بسیار زیادی می کنند.

انسداد مجرای اشکی

دلایل انسداد مجرای اشکی

عوامل مادرزادی یا اکتسابی همچون برخورد ضربه به چشم یا عفونت می توانند از دلایل مسدود شدن مجرای اشکی باشند.

علائم انسداد مجرای اشکی

یکی از شایع ترین نشانه های این بیماری ، اشک ریزش است. در برخی موارد جمع شدن اشک در چشم سبب تاری دید بیمار خواهد شد. عفونت یکی دیگر از عواملی است که می تواند سبب برآمدگی کیسه اشکی شود.

درمان انسداد مجرای اشکی

درمان این مشکل ، بر اساس علائم ، نوع و شدت انسداد ، توسط چشم پزشک متخصص تعیین می شود. این درمان به چند روش انجام می شود که این روش ها عبارتند از :

  1. درمان conservative ( غیر جراحی ) : در این روش بیمار تحت نظر قرار گرفته و مصرف آنتی بیوتیک موضعی تجویز خواهد شد. همچنین ماساژ کیسه اشکی انجام می شود.
  2. جراحی probing : این جراحی حدود ده دقیقه به طول می انجامد که طی آن به منظور اصلاح و رفع گرفتگی ، یک پروب نازک و فلزی از داخل مجرای اشکی بسته عبور داده می شود.
  3. جراحی جدید balloon catheter dilation : در این روش یک بالون در گوشه چشم و داخل مجرای اشکی کار گذاشته خواهد شد.
  4. DCR یا dacryocystorhinostomy : این روش زمانی صورت می گیرد که علی رغم درمان با سه روش فوق ، باز هم بیمار دچار اشک ریزش باشد. در این روش یک راه عبور از داخل کیسه اشکی به فضای بینی باز می شود.