علی رغم اینکه فصل بهار یکی از دلنشین ترین و زیبا ترین فصل ها به حساب می آید، برخی از افراد با آمدن این فصل دچار مشکلاتی همچون آلرژی چشمی می شوند که خارش ، اشک ریزش و قرمزی چشم را به همراه دارد. در واقع آلرژی های چشمی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که همواره افراد برای درمان آن به متخصص چشم مراجعه می کنند. دکتر آزار محمد زاده جراح و متخصص چشم می توانند برای درمان این عارضه کمک شایانی به شما کنند.

 

آلرژی های چشمی

آلرژی های چشمی

به گفته بهترین متخصص چشم تبریز ،علائم این عارضه می تواند در هر فرد متفاوت باشد و شدت آن ها در همه بیماران به یک اندازه نیست. سوزش و خارش چشم ، تب یونجه ( آبریزش بینی ) حساسیت های پوستی و غیره از جمله علائم آن می باشند. عواملی که می توانند در ایجاد حساسیت های چشمی موثر باشند عبارتند از : گرده گل ها و گیاهان ، مو و کرک و پر حیوانات ، دارو ها و لوازم آرایشی. لازم به ذکر است مواد محرک همچون دود سیگار و گرد و غبار نیز می توانند موجب تحریک چشم شوند و علائم آلرژی چشم را برای بیمار در پی داشته باشد.

چه افرادی بیشتر با آلرژی های چشمی مواجه می شوند ؟

معمولا واکنش های حساسیتی در افراد زیر 30 سال شایع تر است. همچنین افرادی که سابقه حساسیت داشته یا در خانواده آن ها سابقه بیماری های آلرژیک وجود دارد، افراد مبتلا به تب یونجه یا آلرژی پوستی نیز بیشتر در معرض ابتلا به حساسیت چشمی هستند.

علت بروز آلرژی چشم چیست؟

آلرژی زمانی به وجود می آید که سیستم ایمنی بدن به یک آلرژن که معمولا بی ضرر است، واکنش نشان می دهد هنگامی که یک آلرژن با چشم شما تماس پیدا می کند، سلول های خاصی در چشم شما (به نام ماست سل ها) هیستامین و سایر مواد را برای مبارزه با آلرژن آزاد می کنند. این واکنش باعث قرمزی، خارش و آبریزش چشمان ما می شود.
آلرژن های موجود در هوا می توانند بسیاری از آلرژی های چشمی را برای ما به وجود بیاورند. این موارد عبارتند از:
  1. گرده های علف، درختان و گیاهان مختلف
  2. گرد و خاک
  3. شوره حیوانات خانگی (سلول های مرده پوست گربه ها، سگ ها یا سایر حیوانات خانگی ما که در معرض تماس با آن ها قرار داریم)
  4. دود
  5. واکنش‌های آلرژیک به عطر، مواد آرایشی بهداشتی یا داروها نیز می ‌تواند باعث واکنش آلرژیک چشم ها شوند. برخی از افراد ممکن است به مواد شیمیایی نگهدارنده موجود در قطره های چشمی روان کننده یا قطره های چشمی تجویز شده پزشک حساسیت نشان دهند. به همین دلیل باید تا حد امکان از قطره های بدون مواد نگهدارنده استفاده کنند.
  6. علاوه بر موارد گفته شده، گاهی چشم ها مازاد بر موارد بالا ممکن است به سایر آلرژن ها که لزوماً در تماس مستقیم با چشم نیستند هم واکنش نشان دهند. این موارد می تواند شامل غذاهای خاص یا نیش حشرات باشد.
  7. برخی از افراد آلرژی چشمی را از والدین خود به ارث می برند.

 

آلرژی های چشمی

علائم آلرژی های چشمی

هیستامین یکی از اصلی ترین مواردی است که موجب بروز آلرژی چشمی خواهد شد. ترشح این ماده در ملتحمه چشم موجب خارش ، سوزش و اشک ریزش می شود. همچنین منجر به گشاد شدن رگ های چشمی شده و در نهایت چشم را قرمز و پر خون نشان می دهد. هیستامین موجب نشست مقداری مایع از رگ ها به داخل بافت ملتحمه و پلک می شود و در نهایت پلک ها متورم خواهند شد، به حدی که فرد قادر به باز کردن چشم های خود نیست. در اغلب موارد آلرژی هر دو چشم را درگیر می کنند ولی ممکن است علائم حساسیت تنها در یک چشم مشاهده شود. به خصوص زمانی که بیمار چشم مبتلا را بخاراند ، علائم شدت پیدا می کنند.

درمان آلرژی های چشمی

کلید درمان آلرژی چشمی اجتناب از تماس یا محدود کردن تماس با ماده ایجاد کننده مشکل است. اما در قدم اول باید بدانید که از به چه ماده ای واکنش می دهید و از آن دوری کنید. در صورت لزوم، پزشک متخصص می ‌تواند یک آزمایش پوست یا خون برای کمک به شناسایی آلرژن یا آلرژن‌های خاص انجام دهد.