امروزه به منظور درمان مشکلات و بیماری های چشمی همچون نزدیک بینی ، دوربینی و آستیگماتیسم درمان ها و جراحی های مختلفی انجام می شود که جراحی لازک و لیزیک از محبوب ترین آن ها به حساب می آیند. اما در مواردی ممکن است افراد شرایط لازم برای انجام جراحی جذف عینک را نداشته باشند که در این حالت متخصص چشم جراحی لازک یا پی آر کی را تجویز خواهد کرد. افرادی که قصد دارند عمل حذف عینک را انجام  دهند باید بدانند که برای دریافت بهترین و مطلوب ترین نتیجه باید نکات مراقبتی را تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی لازک انجام دهند. در ادامه این مقاله از سایت دکتر آراز محمدزاده بهترین جراح و متخصص چشم در تبریز ، قصد داریم نکاتی که از نظر ایشان بسیار مهم و اساسی است را بیان کنیم ، شما عزیزان با انجام این نکات مراقتبی به نتایج ایده آل بدون دچار شدن به عوارض جانبی دست پیدا خواهید کرد.

 

مراقبت های بعد از جراحی لازک

 

مراقبت های بعد از جراحی لازک در تبریز با دکتر محمدزاده

در جراحی لازک توسط لیزر اگزایمر ، قرنیه چشم تغییر شکل پیدا کرده و امکان فوکوس نور بر روی شبکیه چشم فراهم می شود. با انجام Lasek دیگر نیازی به استفاده از عینک نیست و فرد بدون لنز یا عینک می تواند به خوبی ببیند. اما پس از انجام آن رعایت یک سری نکات و مراقبت ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بیمار با انجام آن ها دوران نقاهت راحت تر و حتی کوتاه تری را تجربه می کند. مراقبت های بعد از جراحی لازک که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند عبارتند از :

  • یکی از مواردی که باعث ایجاد استرس در افراد، پس از انجام عمل لازک خواهد شد تاری دید می باشد. در این مورد باید گفت که افراد نباید استرس و نگرانی خاصی داشته باشند؛ زیرا این حالت بسیار طبیعی است و دور از چشم نیست. بینایی افراد طی گذشت دو تا سه هفته شفاف تر خواهد شد.
  • برای انجام معاینات و بررسی های کلی بیمار باید پس از گذشت سه الی پنج روز به چشم پزشک خود مراجعه نماید.
  • طبق گفته بهترین متخصص چشم تبریز ، پس از عمل لازک ممکن است چشم و قرنیه دچار خشکی موقت شوند که در این صورت پزشک برای شما قطره اشک مصنوعی تجویز می کند تا عوارض آن را کاهش پیدا کند. بهتر است قطره ها را در زمان معیین استفاده کنید. نگرانی برای خود ایجاد نکنید زیرا با گذشت زمان این عارضه نیز بهبود یافته و از بین خواهد رفت.
  • بیمار موظف است به صورت مرتب از قطره های چشمی که متخصص چشم تجویز نموده استفاده کند. بهتر است بین ریختن دو قطره 5 دقیقه فاصله بگذارید. از قطره ها در زمانی استفاده کنید که کاملا بیدار هستید. زیرا استفاده از قطره در زمان خواب لازم نیست پس در نتیجه برای این منظور از خواب بیدار نشوید. صبح بعد از بیدار شدن می توانید مجددا زمان آن را تعیین کنید و سر وقت قطره را درون چشم ها بریزید.
  • دکتر محمد زاده در رابطه با نکات مراقبت های بعد از جراحی لازک که حتما باید رعایت شوند می فرمایند در صورتی که لنز پانسمان، به طور اتفاقی از چشم ها خارج شد، اصلا نگران نشوید. چشم های خود را تا جایی که امکان دارد بسته نگه دارید و از کسی بخواهید که با پزشک معالجتان تماس بگیرد. از دست زدن به لنز ها، دستکاری آن ها و گذاشتن مجدد آن ها بر روی چشم ها جدا خودداری فرمایید و این کار را به پزشک بسپارید.
  • توجه داشته باشید تا زمانی که لنز ها به روی چشم قرار دارند بیمار نباید چشم های خود را شستشو دهد.
  • تا حد امکان از سیگار کشیدن حداقل به مدت دو هفته خودداری کنید. بهتر است در محیط های که دارای دود سیگار، قلیان و… هستند حضور نداشته باشید. زیرا دود سیگار باعث کند شدن روند بهبودی افراد خواهد شد.
  • یکی از مهم ترین نکات مراقبتی بعد از عمل لازاک در هنگام خواب می باشد که فرد باید مراقب باشد در زمان خواب چشم ها با بالشت به طور متقسیم تماس نداشته باشند.
  • رژیم غذایی خاصی برای مراقبت های بعد از عمل لازک در نظر گرفته نشده است، پس در نتیجه می توانید پس از عمل Lasek رژیم معمولی خود را ادامه دهید.

 

مراقبت های بعد از جراحی لازک

 

مراقبت های لازم برای چندین هفته بعد از عمل حذف عینک

  • در ماه های اولیه بعد از عمل Lasek بهتر است از بلند کردن اجسام سنگین و ورزش های سنگین مانند کشتی، دو، بوکس، وزنه برداری و … اجتناب فرمایید زیرا فشار بسیار زیادی به سر و چشم ها وارد می شود.
  • تا مدتی از دست زدن به چشم های خود پرهیز کنید.
  • طبق گفته دکتر محمدزاده بهترین دکتر چشم در تبریز شما می توانید پس از انجام عمل حذف عینک کار های چشمی مانند رانندگی، تماشای تلویزیون، مطالعه و کار کردن با کامپیوتر را تا زمانی که میزان بینایی شما کافی باشد و چشم ها خسته نشوند انجام دهید.
  • برای رعایت مراقبت های بعد از جراحی لازک چند روز اول پس از جراحی عیوب انکساری به دلیل افزایش حساسیت چشم به نور بهتر است در منزل بمانید. در صورت خارج شدن از منزل حداقل تا شش ماه استفاده از عینک آفتابی الزامیست.
  • بهتر است دو تا سه هفته بعد از عمل اصلاح نمره چشم به استخر نروید و پس از آن از عینک های مخصوص شنا استفاده کنید. حداقل تا سه ماه پس جراحی لیزیک از شیرجه زدن در آب اجتناب فرمایید.
  • بهترین جراح و متخصص چشم پزشک تبریز می فرماین ، حداقل به مدت سه هفته از لوازم آرایشی ، به خصوص لوازمی همچون ریمل که مخصوص چشم هستند استفاده نکنید. زیرا ترکیبات آرایشی، شیمایی و غیر استریل می باشند و ممکن است در فرد موجب ایجاد عفونت شوند.
  • در صورتی که پس از جراحی لازک با عوارضی همچون اشک ریزش ، ترس از نور ، سوزش و آبریزش چشم مواجه شدید طبیعی است و جای نگرانی ندارد و به تدریج برطرف خواهند شد.

نگران تاری دید خود نباشید !

بسیار شایع است که بلافاصله بعد از جراحی و در دوره مراقبت های بعد از جراحی لازک با تاری دید مواجه شوید. باید بدانید که این موضوع به هیچ عنوان نگران کننده نمی باشد زیرا یک واکنش کاملا طبیعی است. چراکه طی این پروسه لایه نازکی از قرنیه برداشته شده و این می تواند سبب بروز تاری دید در شما عزیزان شود. در دوره نقاهت با گذشت بازه دو الی سه هفته ای تاری دید از بین می رود و شفافیت گذشته را به مرور به دست می آورد.

چگونگی استراحت بعد از لازک

یکی از موارد بسیار مهم در این دوره مراقبتی استراحت و خوابیدن است ، برای آنکه چشم شما بهبود پیدا کند و سریعا ترمیم شود لازم است تا به خوبی استراحت کنید.  توصیه می شود در یک هفته ابتدایی به هنگام رعایت مراقبت های بعد از جراحی لازک از محافظ های چشمی استفاده کنید . این کار باعث می شود تا به صورت ناخودآگاه چشم های خود را لمس نکنید و به آن ها فشاری وارد نکنید. توجه داشته باشید که مالش و ماساژ پلک و چشم ها می تواند پانسمان را جا به جا کند و این جا به جایی عواقب ناخوش آیندی را به همراه دارد بنابریان مراقب چشم های خود باشید.

چشم های خود را بعد از لازک خسته نکنید !

با گذشت 4 الی 5 روز بعد از جراحی و مراقبت های بعد از جراحی لازک می توانید کار های روزمره خود را آغاز کنید. مراقبت باشید تا به چشمان تان فشاری وارد نشود. البته از انجام کار های چشمی همچون رانندگی ، تماشای تلوزیون و تلفن همراه ، کامپیوتر و غیره تا جایی که امکان دارد خودداری کنید تا چشم های تان خسته نشود.